TOFICO

تقسیم­ بندی سانتریفیوژها

تقسیم­ بندی سانتریفیوژها

الف – تقسیم­ بندی سانتریفیوژها براساس سرعت

 

سانتریفیوژهای با دور بالا

سانتریفیوژهای با دور پایین

اولترا سانتریفیوژها

در گروه اول یعنی سانتریفیوژهای با دور بالا، سرعت دور تند بین 21000-24000 rpm  دور در دقیقهتا حداکثر 30000 rpm می­باشد. از این سانتریفیوژها بیشتر جهت تهیه فرآورده­ های خونی استفاده گشته و همگی یخچال­دار هستند. دو نوع سانتریفیوژ با دور بالا وجود دارد:

 

سانتریفیوژ کم ظرفیت

سانتریفیوژ پر ظرفیت

سانتریفیوژهای کم ظرفیت مدل Discrete Sampling می­توانند میکروارگانیسم­ها، سلول­ها، ویروس­ها و اورگانل­های سلولی را جدا نمایند. سانتریفیوژهای پرظرفیت مدل Continuos Flow برای جداسازی مخمرها، باکتری­ها و ویروس­ها از محیط کشت، پروتئین­ها و باکتریوفاژها از نمونه­ های رقیق شده کاربرد دارند.

 

در گروه دوم یعنی سانتریفیوژهای با دور پایین، دور دوران بین 2000 – 6000 rpmتا حداکثر 8000 rpmبوده و در هر دو نوع یخچال­دار و بدون یخچال موجود می­باشند. بیشتر جهت سانتریفیوژ کردن سلول­های خونی یا ذرات حجیم استفاده شده و برای جداسازی ذرات ریز سرعت آنها کافی نیست.

 

در اولتراسانتریفیوژها معادل 75000 – 100,000 rpmتا حداکثر 120, 000 rpm می­باشد. اولترا سانتریفیوژها برای تفکیک مواد تشکیل­ دهنده سلولی کاربرد داشته و همگی دارای یخچال می­باشند. زیرا در دورهای بالا اصطحکاک هوا باعث گرم شدن دستگاه شده و در نتیجه منجر به تخریب پروتئین­ها خواهد شد. اولتراسانتریفیوژها به طور معمول در مراکز تحقیقاتی استفاده می­شوند.

 

 

ب – تقسیم­ بندی سانتریفیوژها براساس شناور، زاویه ثابت و محوری بودن:

 

سانتریفیوژهای شناور Horizontal /Swing bucket /Swing out head

در این نوع سانتریفیوژها (سانتریفیوژهای شناور)، جایگاه قرار گرفتن نمونه­ها طبق نیروی ثقل عمود بر زمین بوده، اما با شروع حرکت، ابتدا از حالت عمودی خارج شده و زاویه پیدا می کند. سپس کاملاً شناور گشته و طبق نیروی گریز از مرکز به سمت خارج و به حالت افقی با سطح زمین درمی­آیند. لذا به آن نوع شناور یا swing گفته می­شود. به طور خلاصه دراین نوع سانتریفیوژ در حالت توقف وضعیت عمودی و در حالت دوران نمونه­ ها وضعیت افقی با سطح زمین دارند.

 

در این نوع سانتریفیوژ ذرات معلق بر اثر نیروی گریز از مرکز به بخش خارجی یعنی انتهای لوله­ها رانده شده و رسوب به صورت یک لایه تقریباً یکنواخت در ته لوله تشکیل می­گردد. در پایان عمل لوله­های حاوی نمونه مجدداً به حالت عمودی درآمده، رسوب در ته لوله و محلول شفاف در بالای آن قرار م­ گیرد. می­توان با پیپت پاستور یا سمپلر، مایع فوقانی را از رسوب جدا کرد. در صورتی که دور سانتریفیوژ بالا باشد و یا زمان دوران افزایش یابد، می­توان حتی رسوب را از محلول فوقانی جدا کرد.

 

برخی از محصولات​